‘Willkommen zurück Frau De Groot’

Al weer meer dan twee weken ben ik met genoegen op pad in het buitenland. Ik begon mijn reis dit keer met de trein van Amsterdam naar Düsseldorf, wat voor mij trouwens minder gebruikelijk is, want ik maak, zoals de trouwe lezer weet, vaker gebruik van het vliegtuig als ik op reis ben. In Düsseldorf verbleef ik in een viersterrenhotel in het centrum van de stad. Ik kende dit hotel al van mijn verblijf aldaar meer dan 10 jaar geleden toen het nog onderdeel van de Golden Tulip keten was, maar inmiddels was het overgenomen door een andere hotelfirma genaamd Leonardo Hotels.
Het eerste wat me opviel in de ruime lobby van het genoemde hotel was dat ik overal de beroemde  ‘Man van Vetruvius’ van Leonardo da Vinci zag. Het hotel wilde zich vanzelfsprekend vereenzelvigen met de vermaarde renaissance kunstenaar en had de bekende tekening tot hun logo verheven. 


Ook reproducties van andere bekende werken van Da Vinci zoals de ‘Mona Lisa’ en ‘Anna te drieën’ hingen in het hotel aan de muur. Op zich sprak al deze kunst me enorm aan, echter ik miste toch wat in het hotel, al kon ik er niet gelijk de vinger op leggen wat dat dan was. Mijn kamer was netjes, maar wel erg basic, zonder veel extra’s  zoals toiletartikelen en dergelijke. 

Daarbij kwam de zeep uit een dispenser, je weet wel zo’n hangfles waar je op moet drukken. Dat gold trouwens ook voor de shampoo, dat was een enorme navulfles die naast de kraan van de douche hing. Hier is niets mis mee, maar toch vind ik het altijd chiquer en luxueuzer als er een variatie van kleine flesjes shampoo, badschuim en dergelijke in mijn badkamer staat, zoiets geeft toch iets meer cachet. Dat gold trouwens voor meer zaken in de hotelkamer, zoals onder meer het beperkte aanbod in de minibar. Al het hoognodige was er, maar daar was alles mee gezegd.


Dit primaire aanbod gold eigenlijk ook een beetje voor mijn hotel in Kassel waar ik de dagen hierna verbleef en waar we met KUNSTSTAD een reis naar toe georganiseerd hadden. In de hoofdstad van Hessen was geen enkel vijfsterrenhotel te vinden en we hadden, zoals men van ons gewend is, onze uiterste best gedaan om echt het meest comfortabele hotel voor onze gasten te selecteren. Dat bleek uiteindelijk dit zeer centraal gelegen viersterrenhotel te zijn. Wij en onze deelnemers van de reis hebben het hier prima naar de zin gehad, dus dat wat betreft hadden we geen klagen.

Maar toch, toen ik zondagavond in een ander hotel in Düsseldorf aankwam, nadat ik trouwens eerst netjes alle gasten van de Kasseltrip had begeleid naar het eindpunt van de reis in Breukelen, viel mij direct iets op. Het hotel waar ik deze avond herenigd werd met Marcel en mijn dochters was het vijfsterrenhotel Intercontinental aan de chique Königsallee in Düsseldorf. Ik werd daar aan de voordeur begroet door de hotelportier in een mooi uniform en zijn warme welkomstwoorden gaven mij direct een goed gevoel. Nog bijzonderder was het feit dat men bij de receptie meteen zei ‘welkom mevrouw De Groot’, in het Duits natuurlijk. Ik dacht toen bij mijzelf hoe weten ze nu wie ik ben. Maar terwijl zij bezig waren om mijn kamersleutels te maken en andere formaliteiten af te ronden zag ik over de schouder van de receptioniste op het prikbord in hun kantoor twee foto’s van mijzelf hangen. Die herkende ik gelijk want dat waren foto’s van mijzelf die ik gebruikt had voor social media als Facebook en Linkedin. 


Deze foto’s staan zogezegd op internet en die zijn dus gewoon voor iedereen zichtbaar, dus ook voor de medewerkers van het Intercontinental Hotel. Ik vond het in eerste instantie erg komisch en kreeg een beetje het gevoel alsof ik ‘gezocht’ werd door de politie. Je weet wel, van die foto’s die dan in winkels hangen van winkeldieven of iets dergelijks. Maar ik vond het tegelijkertijd wel erg slim van het hotel dat zij als beleid hebben om gasten op die manier van te voren alvast te leren kennen en dus ook te herkennen.

Wat mij trouwens ook direct opviel, dat is typisch iets voor mij als HospitalityScanner, waren de bagagekarretjes waar de koffers van de talrijke gasten mee vervoerd werden. In de lobby stonden deze in de hoek opgesteld en dat stoorde absoluut niet. Deze karren had men namelijk mooi bekleed met luxueuze hoezen die je dicht kunt ritsen. Zo worden koffers en tassen netjes afgeschermd en daarbij ziet het er erg verzorgd uit. Ik heb een paar weken geleden, toen ik in Boedapest was, al eens geschreven over het chaotische uitzicht op allerlei koffers die in de hal stonden opgesteld van het mooie hotel waar we daar verbleven. Hier in het ‘Interconti’ in Düsseldorf vielen zogezegd de koffers helemaal niet op door de mooie ‘covers’ die over de bagagetrolleys zaten.
Ik merkte zogezegd opeens weer wat het verschil tussen een ‘net en verzorgd’ viersterrenhotel en een vijfsterrenhotel met ‘een beetje meer’ was. 


Op de kamer waren er allerlei extra’s variërend van flesjes water naast het bed, die gratis aangeboden werden, tot allerlei toiletartikelen in de badkamer zoals tandenborstels, scheergerei en andere zaken die je wellicht vergeten zou kunnen zijn. Ik hoorde opeens weer in mijn gedachte de zinsnede “Het zijn de kleine dingen die het doen” en die maken het verblijf in een hotel juist zo bijzonder.

Ondanks dat het bij de hotels waar ik mijn verhaal mee begon goed vertoeven was had ik nu toch bij het genoemde Intecontinental Hotel in Düsseldorf het gevoel dat ik echt in de watten werd gelegd. Het zat hem zogezegd in de ‘kleine dingen’, zoals dat ik telkens weer begroet werd met de woorden ‘Willkommen zurück Frau de Groot’ als ik terug in het hotel kwam en ook al wist ik dat het een ontvangst was dat men bij ander gasten ook op die manier deed, had ik toch het gevoel dat ik buitengewoon welkom was. Ik heb al eens eerder een blog geschreven over de ‘kleine dingen die het doen’ (klik hier voor mijn verhaal hierover), maar deze ervaring is een goede aanvulling hierop.

Soms hoor ik wel eens van mensen dat zij al die extraatjes niet nodig vinden maar vaak als men eenmaal zoiets meemaakt dan waardeert men dit toch wel heel erg en realiseert men zich dat dit het vakantie- en reisgevoel enorm verhoogt.

 

Judith de Groot

Hospitalitykenner

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.