Gedachtespinsels van de HospitalityScanner

Tijdens de vele momenten dat ik in hotels verblijf staan mijn gedachtes omtrent Hospitality natuurlijk nooit stil. Telkens vallen mij allerlei zaken op als ik bijvoorbeeld aan het werk ben in de lobby van het hotel of als ik in mijn hotelkamer vertoef. Geregeld vraag ik me dingen af waarom men iets op een bepaalde manier doet in een hotel of waarom men dat op die specifieke manier geconstrueerd heeft. Vaak denk ik ook na hoe in de Hospitality dingen beter zouden kunnen.

Deze week wil ik je een kort kijkje geven in mijn gedachtespinsels.

Wat staat daar nou?

“Ok, het kan zijn dat het nog vroeg in de ochtend is dat ik de tekst op het flesje niet kan lezen. Of heb ik toch al een leesbril nodig? Echter een leesbril onder de douche opzetten is een beetje vreemd. Wat staat hier nu met die hele kleine lettertjes op dit flesje geschreven? Dat het shampoo is, of body lotion of iets anders? Ik zou als fabrikant groot vermelden wat de inhoud van dit toiletartikel is, want ik ben vast niet de enige die er moeite mee heeft om dit label te lezen. Nou goed, ik waag het er maar op dat hier shampoo in zit en probeer mijn haar ermee te wassen.”


Een apparaat uit lang vervlogen tijden

“Wat is dit nu voor een groot ding dat hier in de kamer staat? Volgens mij is het een broekenpers. Ik ben wel een beetje verbaasd dat die dingen nog bestaan want dit object lijkt wel een museumstuk. Zal iemand daadwerkelijk wel eens zo’n broekenpers gebruiken? Volgens mij las ik laatst ergens dat de broekenpers ook nog best wel een gebruiksaanwijzing heeft want anders komt je broek er niet glad maar juist gekreukeld uit. De moderne hotelgast zit toch niet meer op zo’n apparaat te wachten? Het staat in de hotelkamer alleen maar in de weg.”


Een keramische schelp op mijn ontbijttafel

“Mijn huidige hotel ligt aan de kust dus het thema van de decoratie is de zee, dat snap ik. Maar wat is dit, dat hier op de ontbijttafel staat? Het heeft de vorm van een schelp en het is een soort vaasje. Is het misschien om een kaarsje in te doen? Of is het een klein prullenbakje? Dat laatste zou best wel handig zijn, want dat mis ik wel eens op de ontbijttafel. Zal ik er gewoon iets in gooien en kijken hoe het personeel hier op reageert?” 


Ieks! Pijn aan mijn oren!

“Ik snap werkelijk niet waarom zo’n mooi vijfsterrenhotel niet let op zo’n belangrijk detail als het vermijden van het irritante geluid van schuivende stoelen op de marmeren vloeren. Continue hoor ik zowel van mijzelf als die van stoelen in andere hotelkamers het geschuif van meubels. Wat een herrie! Dit euvel is toch vlot te verhelpen door onder de poten van de stoelen viltjes te monteren en weg is het vervelende lawaai!”


Help ik zit vast!

“Help, ik zit ‘vast’ in de lift, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik krijg het er wel een beetje warm van. De technicus is onderweg zegt het inmiddels gealarmeerde hotelpersoneel. Rustig blijven Judith, niets aan de hand. Gelukkig forceerde net een hotelmedewerker de liftdeur dus ik krijg wat frisse lucht. Echter eruit kan ik nog niet want de lift bevindt zich tussen de tweede en derde verdieping. Het duurt toch gevoelsmatig lang voordat er wat gebeurt. Ik krijg wel wat flesjes water aangereikt en men stelt mij gerust. Oh, gelukkig, opeens komt de lift weer in beweging en sta ik op de juiste verdieping. Hopelijk is dit een eenmalig incident. Ik neem vanaf nu in dit hotel alleen nog maar de trap.”


Niet op de grond zitten

“Ik zit hier heerlijk te werken in de lobby, annex bar, van het hotel. Hmmm toch wel vreemd dat hier twee Engelse dames, trouwens geen meisjes meer, zomaar samen op de vloer gaan zitten om gezellig te praten. Het ziet er niet uit. En er zijn genoeg comfortabele  zithoekjes beschikbaar.

Wat goed zeg. De portier komt tegen ze zeggen dat ze op een stoel moeten plaats nemen en niet op de grond. Goed gedaan! Zo’n correctie hoort in een vijfsterrenhotel”    


Opeens was mijn lepeltje verdwenen

“Eerst even testen, dat heb ik inmiddels wel geleerd. Even het lepeltje naast het kopje houden om op te meten of het wel boven de rand van het kopje uitkomt. Ik vind het toch zo vies om met mijn vingers in mijn koffie naar dit theelepeltje te moeten graaien omdat het in het melkschuim verdwijnt. Goed dat ik ook deze keer weer even heb opgemeten of de lengte juist was want dit lepeltje blijkt uiteindelijk te kort.”


Rare jongens die Spanjaarden

“Rare jongens toch die Spanjaarden, althans als het gaat om slaapgewoontes. Ik vind het toch wel irritant dat de kussens op het hotelbed de vorm van een lange worst hebben. Dat slaapt toch van geen kanten. En waar ik me ook over verbaas is dat de kussensloop niet lang genoeg is voor het dit langwerpige hoofdkussen. Er bestaan toch wel kussenslopen die de juiste afmeting hebben van deze Spaanse kussenworst?“


 

Judith de Groot

Hospitalitykenner

Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.