Beroemde personen uit De Pijp

Op het moment dat ik dit verhaal schrijf kijk ik uit over een grijs en regenachtig Amsterdam. Redelijk mooie dagen wisselen zich af met dagen met zware bewolking en regen; een typische Nederlandse zomer zoals ik dat eigenlijk mijn hele leven al gewend ben. Ik klaag niet, maar als het om mooi zomerweer gaat dan moet ik toch echt weer even aan mijn geliefde Málaga denken.

Toch hou ik ontzettend van mijn geboortestad en ben ik ook erg verzot op mijn woonwijk De Pijp. Ik schreef al eens een jaar geleden over allerlei bijzonderheden van deze karakteristieke buurt in Oud-Zuid (klik hier voor mijn verhaal hierover) en er is nog veel meer opmerkelijks over dit stukkie Mokum te vertellen. Zo zijn veel historische figuren verbonden met De Pijp; de beroemde volkszanger André Hazes bijvoorbeeld zag er het eerste levenslicht en zong zijn eerste liedje op een sinaasappelkistjes op de Albert Cuypmarkt. 

De bekende dichter Simon Vinkenoog groeide met zijn alleenstaande moeder op in de Pijp en deed er zijn eerste inspiratie op voor zijn poëzie. De schrijver Piet Bakker woonde aan het begin van de 20ste eeuw in de Van Ostadestraat en ging in diezelfde straat op nummer 102 naar de lagere school. 


Bakker’s bekendste boeken gaan over de avonturen van het straatschoffie Ciske Vrijmoeth, die beter bekend is als Ciske de Rat. Natuurlijk schiet dan meteen de verfilming van dit boek uit de jaren tachtig met Danny de Munck in je gedachten. Terwijl ik dit opschrijf zie ik vanuit mijn raam in diezelfde natgerende Van Ostadestraat in mijn gedachten Ciske de Rat met een petje op door de plassen springen en mijn straat krijgt opeens een hele bijzondere lading.  

Een andere beroemde bewoner uit De Pijp is Leo Gestel. Deze belangrijke avant-gardistische schilder begon zijn carrière in 1903 in deze wijk. Hij huurde in dit Amsterdamse Quartier Latin, zoals de buurt toen als een soort verwijzing naar de Parijse kunstenaarswijk, genoemd werd een zolderetage. Deze zolderverdieping in de Tweede Jan Steenstraat nummer 80 werd al snel de Jan Steenzolder genoemd en collega-kunstenaars en kunstliefhebbers kwamen er bij elkaar. Zo was zijn kunstenaarsvriend Jan Sluijters hier ook regelmatig te vinden. 


Zij hadden elkaar ontmoet op de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijs in Amsterdam. Dit was gevestigd in één van de bijgebouwen van het  Rijksmuseum en de studenten konden zo direct de ‘klassieken' in het naastgelegen museumgebouw bestuderen. 

Jan Sluijters (1881-1957) woonde in 1906, na het winnen van de Prix de Rome, tijdelijk in Parijs, waar hij de invloed onderging van de moderne Franse schilderkunst. Van 1907 tot 1909 had Sluijters een atelier aan de Kostverlorenstraat in Amsterdam-West. Vanuit het venster van zijn werkplaats legde hij het uitzicht vast. Hij schilderde onder ander de houtzaagmolens aan de Baarsjes in west, die trouwens ook in De Pijp te vinden waren. Een derde kunstenaar die zeker niet ongenoemd mag worden, die tot deze vriendenclub behoorde en voor een bepaalde periode in De Pijp vertoefde was Piet Mondriaan. Hij ging namelijk in 1898 in de Albert Cuypstraat wonen. Mondriaan stond toen nog aan het begin van zijn loopbaan. Hij trok om te schilderen en inspiratie op te doen vooral vaak de drukke stad uit en was met name langs de rivier het Gein te vinden. 


Toch ligt waarschijnlijk een bepaald deel van de basis voor zijn beroemde ‘Composities in Blauw, Geel en Rood’ in mijn geliefde wijk De Pijp in Amsterdam-Zuid en al deze mijmeringen over bekende personen zorgen ervoor dat toch langzaam de zon weer een beetje gaat schijnen.

 

Marcel Verhoeven, Europakenner

verhoeven@kunststad.nl



Klik op de afbeeldingen in het verhaal om ze te vergroten.

Wilt u met ons mee op reis? Klik dan op het logo van KUNSTSTAD voor meer informatie.